NASZA METODA

Integracja
sensoryczna

Co możemy dla ciebie zrobić

Interacja Sensoryczna

Metoda Integracji Sensorycznej jest jedną z najnowszych kompleksowych metod terapeutycznych stosowanych w Polsce w odniesieniu do dzieci z opóźnieniami w rozwoju psychoruchowym i trudnościami w nauce szkolnej. Powstała w latach sześćdziesiątych XX wieku.
Jej twórczynią jest amerykanka Jean Ayres psycholog, pedagog specjalny i terapeutka zajęciowa. Ayers w książce „Integracja sensoryczna i dziecko” twierdzi, że integracja sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób by mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym mózg informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. /Maas 1998/
Zmysły dostarczają informacji o fizycznej kondycji naszego ciała i otoczenia wokół nas. Dane te pochodzą z receptorów wzrokowych, słuchowych, przedsionkowych, dotykowych, proprioceptywnych, węchowych i smakowych. Mózg nieustannie organizuje te wiadomości. Gdy płyną one w prawidłowej organizacji, mózg może je użyć do formułowania percepcji, planowania ruchu, napięcia mięśniowego, postawy, emocji, uczenia się i wielu innych. Natomiast zaburzenia w integracji wpływają negatywnie na funkcjonowanie tych obszarów.

Terapia Integra Sensorycznej konstrułowana jest na podstawie diagnozy i idywidualnie dopasowna do każdego dziecka. Podczas odpwiednio dobranych zabaw/ ćwiczeń na sali terapeutycznej, przy wykorzystaniu odpowiednich sprzętów dziecko w naturalny sposób wyrównuje deficyty w obrębie danego narządu/narządów zmysłu.
Terapia integracji sensorycznej określana jest mianem „naukowej zabawy”. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.